Rīgas Dārzciema vidusskolas 5.C skolēni š.g. 27.novembrī apmeklēja Latvijas Nacionālo vēstures muzeju nodarbība Laikmetu koferis. Ceļojums Latvijas vēsturē.
Skolēni pētīja 7 izpētes skapjus – katrs no tiem veltīts atšķirīgam laikmetam, un visi kopā tie atklāj Latvijas vēsturi no akmens laikmeta līdz mūsdienām, kā arī darbojas ar “laikmetu koferi”, kurā ir dažādu laikmetu liecības – priekšmeti, kas nevis atrodas vitrīnās aiz stikla, bet gan ir paņemami rokās, taustāmi un pētāmi; dalībnieku uzdevums bija atklāt, kuram laikam katrs pieder. Izzinot laikmetu pārmaiņas, varēja salīdzināt cilvēku dzīvesveidu attīstību un nonākt pie secinājuma, ka arī šodiena reiz kļūs par vēsturi.
Skolēni šo vērtēja kā saistošu un aizrautīgu nodarbību.
Tuvojoties Latvijas Neatkarības dienai, 9. b klases skolēni devās ekskursijā uz Rīgas Motormuzeju, lai iepazītos ar Latvijas tehnisko un kultūras mantojumu. Ekskursijas laikā skolēni piedalījās nodarbībā “Ekspozīcijas izzināšana Rīgas Motormuzejā”, kur viņi uzzināja par spēkratu attīstību no to izgudrošanas līdz 21. gadsimta sākumam.
Skolēniem bija iespēja apskatīt vairāk nekā 120 eksponātus, kas sakārtoti 11 tematiskajās grupās. Īpašu interesi izraisīja “Krastiņ” auto, Ogrē konstruētais “OSCar”, kā arī “Cadillac”, ar kādu savulaik brauca Kārlis Ulmanis.
Apskatot Latvijas auto, moto un velosipēdu būves vēsturi, skolēni ieguva plašākas zināšanas par Latvijas materiālo kultūras mantojumu. Ekspozīcijā bija redzami arī “Russo–Balt” un “Ford–Vairogs” spēkrati, Gustava Ērenpreisa un Aleksandra Leitnera velosipēdi, kā arī slavenie RAF mikroautobusi.
Ekskursijas laikā skolēniem bija iespēja izveidot savu RAF Elektro dizainu un aplūkot Latvijas Kultūras kanonā iekļauto mopēdu “Rīga–12”, ko modelējis izcilais latviešu dizainers Gunārs Glūdiņš.
Ekskursija bija izzinoša, aizraujoša un palīdzēja skolēniem labāk izprast Latvijas tehnisko sasniegumu nozīmi valsts attīstībā. Ekskursija tika realizēta pateicoties programmai “Latvijas Skolas soma”.
Tuvojoties Latvijas Republikas proklamēšanas dienai 4.a klasei, pateicoties programmas “Latvijas Skolas soma” sniegtajai iespējai, bija iespēja piedalīties izglītojošā nodarbībā “Brīvības piemineklis.’’ Nodarbība sākās pie Brīvības pieminekļa, kur skolēnus sagaidīja gide, kura iepazīstināja ar pieminekli. Pastāstīja par tā celtniecību, par tēliem piemineklī un ko tie simbolizē. Skolēniem bija iespēja vērot pieminekļa goda sardzes maiņu.
Nodarbība turpinājās Latvijas Kara muzejā, kurā skolēni varēja darboties grupās, apgūstot Brīvības pieminekļa tēlu nosaukumus un to nozīmi. Skolēni šo ekskursiju vērtēja kā izglītojošu un interesantu.
01.oktobrī, projekta ” Latvijas skolas soma” ietvaros , 5.e un 5.f klases , audzinātāju Sondras Beitānes un Ineses Bružas pavadībā, devās mācību ekskursijā uz Latvijas Etnogrāfisko Brīvdabas muzeju, lai piedalītos interaktīvā nodarbībā
„Ganu spēles Latvijas laukos 19. gs. un 20. gs. sākumā”. Ekskursijas laikā bērni guva priekšstatu par Brīvdabas muzeju, iepazinās ar tādiem ēku veidiem kā krogs, baznīca, zemnieka māja, kūts, klēts, pirts, rija un to iekārtojumu, kā arī nedaudz iepazina zemnieku sadzīvi.Ekskursijas laikā skolēni iepazinās ar 18. gs. sākumā celto lauku luterāņu baznīcu, seno mājas veidu – dūmistabu, tās iekārtas priekšmetiem, guva nelielu priekšstatu par darba un mājas dzīvi, senajām tradīcijām. Pēc tam viņi apskatīja Kurzemes zemnieka sētu un ēkas tajā (māja, laidars, klēts, pirts).Skolēni guva priekšstatu par 19. gs. ceļa krogu, apskatīs tur izvietoto agrāko laiku transportlīdzekļu izstādi.Nodarbībā dalībnieki iepazina 19. gs. un 20. gs. sākuma lauku bērnu dzīves vidi, to darbus un nedarbus. Dalībnieki apskatīja dažas no muzejā esošajām sētām un izzināja ēkas, kas reiz bija sastopamas katrā lauku sētā – dzīvojamo māju, klēti, kūti, pirti u.c., uzzināja to nozīmi saimniecībā. Nodarbības otrajā daļā skolēni apguva kustību spēles, kādas agrāk bērni spēlēja, ejot ganos un atpūšoties kopīgos brīvbrīžos. Spēļu mērķis – mācīt skolēnus sadarboties, izjust kustību prieku un attīstīt prasmi saturīgi pavadīt laiku brīvā dabā.
30. septembrī 5.b. un 3.c.klase, pateicoties projektam “Latvijas Skolas soma” devās mācību ekskursijā uz Varakļāniem, kuras laikā piedalījās muzejpedagoģiskā nodarbībā “Ciemos pie grāfa Borha Varakļānos”.
Skolēni iepazina Varakļānu novada kultūrvēsturi, īpaši pievēršot uzmanību ievērojamā 18. gadsimta dabaszinātnieka grāfa Mihaela fon der Borha atstātajam materiālajam un nemateriālajam mantojumam. Kā galvenais izziņas avots – pastāvīgā, modernizētā ekspozīcija, kurā audzēkņi padziļināti iepazinās ar grāfa Borha zinātniskajiem pētījumiem un literāro darbību.
Ņemot vērā to, ka Varakļānu muižas pils ir viena no pirmajām klasicisma stila celtnēm Latvijā, ko Varakļānu muižas īpašniekam, Romas Svētās impērijas grāfam Mihaelam Janam fon der Borham projektējis un cēlis itāļu arhitekts Vinčenco Macotti laika posmā no 1783. līdz 1789. gadam, jaunieši ieguvas zināšanas par arhitektūru, pils arhitektūras stilu, interjeru ar 18.–19. gadsimta sienu un griestu gleznojumiem, kokgriezuma tehnikā izpildītām kāpņu margām un eksterjeru ar iekšpagalmiem un pagrabiem.
Skolēni ar skrejriteņiem devās izpētīt Borhu dzimtas kapenes un vēsturisko, romantiskā stila ainavu parku. Saistībā ar M. Borha poēmu “Varakļānu pils sentimentālais dārzs” meklēja senā parka iezīmes un arhitektūras formas.
Sociālo zinātņu un vēstures ietvaros iepazinās ar dažādām senlietām, uzzināja kā tiek uzglabāti vēstures avoti, kāda veida vēstures avoti ir Varakļānu pilī. Apmeklēja pils un kapelas pagrabus, kas sevī glabā daudz vēstures avotu ( piemēram, apglabājumus) un noskaņu(teikas un leģendas).
Dienas noslēgumā jaunieši atpūtās pils parkā un mājupceļā uzskrēja Latvijas augstākajā virsotnē!
29.septembrī 2.b un 2.c klases skolēni devās mācību ekskursijā uz Skrīveriem. Skrīveros apciemojām laikmetīgo tekstildizaina RADADA sietspiedes darbnīcu. Skolēniem bija iespēja iepazīties, kā Latvijas kultūras mantojums – ornamenti, tautas tērpu elementi, raksti, simboli, mitoloģiski tēli, pasakas un Latvijas ainavas – var kļūt par pamatu laikmetīgam apģērba dizainam. Darbojoties praktiski, skolēni arī paši apgūva sietspiedes tehniku un radīja savu unikālo dizaina darbu. Tā bija iespēja ne tikai izpaust sevi radoši, bet arī veidot izpratni par apdrukas procesu, krāsu izmantošanu un dizainu veidošanas pamatprincipiem.
Pasākums tika atbalstīts no Skolas somas projekta.
22.septembrī 3.b klases skolēni devās mācību ekskursijā uz Jaunpils pili. Pils apskates ietvaros mūks ar kalponīti izveda skolēnus mazo mūciņu tērpos cauri pilij, izspēlējot seno viduslaiku skoliņu, apgūstot iemaņas ieroču atpazīšanā un iemācoties tā laika pieklājības likumus. Ekskursijas turpinājumā skolēniem bija iespēja savstarpēji sacensties dažādās autentiskās viduslaiku spēlēs – populārās bērnu spēlēs no 9.- 15.gs.
Skolēniem ļoti patika interesantās spēlēs, īpaši šaut ar loku. Patika ietērpties mazo mūciņu tērpos. Interesanta likās karaļa un karalienes kronēšana.
Pasākums tika atbalstīts no Skolas somas projekta.